Recenze / Listopad

Bylo horko, zástupy lidí se tísnili u vchodu do kina, všichni věděli, že jdou na něco neobvyklého, štěbetali si mezi sebou různé úvahy o čem by film mohl být, ale přitom vůbec netušili co je čeká. Nepamatuji si jestli jsem někdy viděl nějaký Estonský film, natožpak fantasy z těchto krajin, ale zaručeně vím, že na Listopad nikdy nezapomenu. Režisér Rainer Sarnet se vydal na dosti spletitou cestu, když chtěl nabídnout hororovou fantasy z pohanského estonského venkova, navíc v černobílé podobě a plnou dost ujetých romantických linek, které jsou nasáklé morem a fekáliemi. K tomu ještě vlkodlaci a oživlé nářadí, které se formuje v nadpřirozená monstra. Jo, fakt je to zvláštní film, ale má ohromné kouzlo a mé doživotní sympatie.

Listopad přitom začíná dost únavnou patnáctiminutovkou, při které vůbec netušíte o co jde, naprosto neznámé postavy vedou absolutně nesmyslné dialogy a vy si říkáte, jestli tohle máte zapotřebí. Potom jakoby mávnutím kouzelného proutku se atmosféra filmu změní, postavy se začnou chovat v celku racionálně, i když u tohoto filmu hovořit o rozumném a opodstatněném chování je asi zbytečné. Filmu hodně napomáhá úžasná kamera a prostředí estonských lesů, které je neuvěřitelně krásně prosvětleno, takže i ty nejtemnější zákoutí vypadají jak v pohádce. Jenže k pohádce má Listopad hodně daleko.

Každá postava myslí sama na sebe, málokdy se stane, aby někdo udělal něco pro obecné blaho a nebo svou rodinu. Z toho plyne, že najít si sympatie k jakékoliv postavě je dost těžké. Tenhle snímek má nepopsatelný mystický odér, který buď přijmete a film si budete užívat, nebo půjdete proti a dost rychle přijdete na to, že by jste radši chtěli dvě hodiny koukat do zdi. Listopad určitě není pro každého a hodně se to ukáže na dost svérázném, nicméně velmi dobře situovaném humoru, kterým je film doslova prošpikován a vlastně velmi odlehčuje ponurou náladu, která se táhne celým filmem.

Chtělo by se říci, že je to jen z dalších pokusů o nabubřelý artový film, jenže to by bylo až moc jednoduché tvrzení. Listopad má mnohem více co sdělit a snad každý si v něm něco najde. Jsem moc rád, že jsem byl u toho, když šel film poprvé ve Varech před publikum, jelikož už se mi dlouho nestalo, aby po skončení filmu bylo tak hrobové ticho. Je to skvělý film, s parádním hereckým obsazením, zejména Rea Lest hraje famózně, výbornou kamerou, nápaditou hudbou, nezvyklým humorem a v neposlední řadě velmi pěkně vystavěným příběhem. Akorát je těžké si k němu najít cestu.

8/10