Recenze / Blade Runner 2049

Denis Villeneuve je už v Hollywoodu zaběhlým tvůrcem, u něhož se ví, že jen tak nezklame. Svými filmy jako Sicario či Příchozí si nastavil dost vysokou laťku a její zdolávání bude čím dál tím víc obtížnější. Tentokrát se pustil do pokračování kultovní sci-fi Ridleyho Scotta Blade Runner. No, mohl si vybrat krapet jednodušší cestu jak se stát nesmrtelným. První Blade Runner letos slaví 35 let od svého zrodu a lepší dárek než příchod bratříčka si snad ani nemůžeme přát.  Scott na sequel samozřejmě dohlížel z producentské sesle, za kamerou usedl veterán Roger Deakins, o hudbu se postaral legendární Hans Zimmer a společně s Harrisonem Fordem se na plátně objevil i Ryan Gosling. Tohle všechno zní vážně skvěle, že jo?

A ono to i skvělé je. Předně musím říci, že Villeneuva tvorba je mi dost blízká a jeho vypravěčský styl snad ještě více. No a právě na Blade Runnerovi je nádherně vidět jak si s vyprávěním hraje a nikam nespěchá. Nejvíce se to projeví na celkové délce filmu, která činí z počátku děsivých 163 minut, ale po čase se ukáže, že byste zvládli ještě mnohem více. Příběh přitom není vůbec komplikovaný, Villeneuve nám pomaloučku odkrývá všechna tajemství a je vážně radost to sledovat. Nový Blade Runner je spíše neo-noirová kriminálka, která se pohybuje na hraně sci-fi žánru a přináším nám relativně nový pohled na daný žánr. Rozhodně se nejedná o akcí nabitou blocbustrovou řezničinu, tím 2049 uričtě není a ani být nechce. Je to spíše velmi komorní existenciální drama, které sice chvilkami svou rozvláčností uspává, ale i tak má stále co povědět.

Děj film se odehrává celých 30 let po prvních Deckardovo dobrodružstvích a je tím pádem jasné, že na scéně se musí objevit nový Blade Runner, tentokrát se jmenuje „K“ a ksicht mu propůjčil Ryan Gosling. Tahle postava je sice velmi zajímavá a strašně rádi byste se s ní synchronizovali, ale během celého filmu nepřijde moment, kdybych s ní emocionálně soucítil. Možná za to může Goslingův neustále prkenný výraz, ale myslím, že je to tou svázaností a odměřeností s jakou je nám charakter prezentován. Deckard si za to prochází vývojem kontinuálně a je velká škoda, že se Harrison Ford objeví na plátně až tak pozdě. Možná ještě větší škoda je ta, že Jared Leto dostává ještě méně prostoru. Jeho filozofické uvažování je sice fajn a jeho monology dokážou uhranout, ale čekal bych trochu více iniciativy od chlápka, který byl v kampani prezentován jako hlavní záporák.

Největší devízou nového Blade Runnera je audiovizuální stránka. Roger Deakins a jeho kamera já zkrátka úžasná, prakticky každý z jeho záběrů je mistrovské dílo a je fakt vidět, že cit pro kompozici má vážně skvělý. Původně měl na hudební složce filmu pracovat dvorní Villeneuvů skladatel Jóhann Jóhannsson, ale v průběhu natáčení ho nahradil Hans Zimmer a toto rozhodnutí se jeví jako správná volba. Jeho skladby působí velmi znepokojivě a úderně, v některých chvílích se pod jeho tóny otřásá celý sál a Zimmer opět dokazuje, že není žánr ve kterém by neexceloval. Pro oko a ucho lahodící majstrštyk. Nerad bych zapomenul na výtvarnou stránku filmu, která je vážně skvostná a dodává 2049 nový rozměr. Kulisy se možná zdají chladné a prázdné, ale přijde mi to jako záměr tvůrců na podpoření té unavené a skličující atmosféry filmu.

Blade Runner 2049 je výborný film a rozhodně na něj nechoďte jako na akční výplach, byli byste zklamáni. Určitě to není film pro každého a ne všem bude vyhovovat nastolené tempo, ale pokud přistoupíte na Villeneuvovi podmínky, tak si budete užívat každičkou scénu filmu. Režijně pevně uchopená vize u níž vidíte tu lásku a preciznost s jakou se natáčela. Audiovizuálně opojné dílo, nic podobného jsem letos neviděl, ale stále se neubráním pocitu, že jsme mohli dostat něco navíc, něco co by posunulo Blade Runner 2049 o notný kousek výš, chvilkami mi to totiž připomínal jako jakýkoliv Refnův film, navenek krásné a uvnitř prázdné. Vyrazte nejlépe do IMAXu protože to za to prostě stojí.

PS: Radši vynechejte 3D verze. Obraz je už tak dost tmavý a konverze do 3D ho ještě ztmavila.

PPS: Doporučuji shlédnout prvního Blade Runnera ještě předtím než vyrazíte do kina, hodně vám to ulehčí počáteční trápení.