Recenze / Sněhulák

Tak se zdá, že titul nejrozporuplnějšího filmu roku máme již obsazený. Postarala se o něj filmová adaptace Nesbøva Sněhuláka pod tvůrčím dohledem Martina Scorseseho a režiséra Tomase Alfredsona, který se proslavil špionážním dramatem Jeden musí z kola ven a právě k tomuto snímku má Sněhulák velmi blízko. Severské kriminálky jsou vždy jiné, mají nezaměnitelnou atmosféru, perfektně vykreslené charaktery a vždy motivované vrahy. Sněhulák není jiný, i když svým pojetím a stylem vyprávěním se dost odlišuje od ostatních žánrově podobných děl a možná i díky tomu není až tak stravitelnou kriminálkou jakou bychom si přáli.

Výsledek obrázku pro the snowman 2017

Hrdinou filmu je detektiv Harry Hole, legenda mezi kriminalisty, o jehož případech se učí na vysokých školách, ale každý génius má své mouchy a tou Harryho je alkohol. Nemá svůj život pod kontrolou, opustila ho rodina a zoufale touží po případu, který by dal jeho životu smysl a dal tak zapomenout na své životní neúspěchy. Nakonec se dočká. Harryho si zahrál Michael Fassbender, jeden z nejcharizmatičtějších herců současnosti a tahle volba byla vynikající. S jeho postavou je pracováno už do samého začátku a je snadné se naladit na jeho vlnu. Jeho kolegyni a tajemnou posilu z Bergenu si zahrála Rebecca Ferguson a kupodivu to mezi nimi funguje. Samotný vrah je velmi trefně motivován a nezabijí bezmyšlenkovitě, jeho vraždy jsou nejen efektivní, ale i efektní, dokonce i jejich vyobrazení je jen pro ty otrlejší. Zdánlivým problémem může být přeskakování časových linií, zobrazení nových dějových linek a několik postav, o kterých se téměř nic nedozvíte.

Výsledek obrázku pro the snowman 2017

Alfredson v celku umě zvládá vyprávět několik časových os zároveň a vůbec se nebojí přidat novou dějovou linku, aniž by o ní něco víc řekl. Někdy se mi zdálo, jakoby byl film násilně sestříhán studiem aby nepřesáhl dvě hodiny, protože pár scén, které se ukázaly v traileru se ve filmu neobjeví. Častokrát mi přišlo, že některé dějové linky vyzní zcela do ztracena a jejich pozdější využití už jaksi nepřichází. Není to tak úplně pravda, ale je potřeba dávat pozor a to během celé délky filmu. Alfredson rád odvádí divákovu pozornost a pak mu najednou předhodí docela zásadní moment a nepozorný konzument se jen diví proč a jak se tohle a tamto stalo. To ze Sněhuláka dělá kriminálku pro náročnější jedince a i když je zjevné, že některé momenty jsou zbytečné, tak se ve finále všechno spojí a dává smysl.

Sněhulák je svou dějovou linkou jen průměrnou kriminálkou, avšak svou koncepcí, pohráváním s divákem, úžasnou krajinou a hereckými výkony se řadí mezi to lepší. Pokud máte rádi Nesbøvi knihy a ještě více jejich převedení na filmová plátna tak se vám Sněhulák bude líbit, ale musíte být pozorní.  Možná by The Snowman více fungoval jako televizní mini-série něco ve stylu Midnattssol nebo Mostu, který těmto severským kriminálkám svědčí, ale určitě se nejedná o zklamání. Tomas Alfredson je kvalitní filmař a svým sofistikovaným přístupem dává tušit, že rozhodně neřekl poslední slovo a v Hollywoodu dostane další šanci.

7/10