Recenze / matka!

V sále se setmí, nabíhá logo Paramountu a hned z kraje filmu vás čeká výjev přímo ze samotného pekla, poté se střihem ocitnete v domě uprostřed ničeho, v němž žije manželský pár. Javier Bardem je spisovatel, hledající ztracenou inspiraci, Jennifer Lawrence zase jen prostá žena, která se nejvíce ze všeho snaží o to, aby se v onom domě cítili jako v ráji a to se jí i daří. Jednoho večera zaklepe na dveře neznámý cizinec s tváří Eda Harrise, manžel ho vřele přivítá a nabídne nocleh. Už tady to začíná být divné a nebojte, slovo divné vás během několika dalších desítek minut napadne ještě mnohokrát. Matka! je výtvorem Darrena Aronofskeho, jednoho z nejosobitějších tvůrců současnosti, který je zodpovědný za kultovní Requiem za sen nebo za patlaninu biblických rozměrů jménem Noe a tímhle filmem si svůj kontrovezní status jen a jen upevnil.

Výsledek obrázku pro mother movie

Psát o tomhle filmu je dost složité a vážně nerad bych prozradil více než je třeba, proto se o příběhu budu zmiňovat co nejméně.  Film se rozjíždí velmi pomalu, takřka hodinu se seznamujete s postavami a snažíte se přijít na to, o co v příběhu vlastně jde. Chování postav je přinejmenším velmi podivné, každou další minutou Aronofsky přidává na otáčkách a sype z rukávu jeden překvapivý moment za druhým. Uprostřed filmu se děj pocitově naoko zpomalí a začínáte opět vnímat postavy, jejich dialogy, prostředí ve kterém se pohybují a zdá se, že se jejich životy vrací zpět do normálu. Jenže to je jen iluze a tahle chvilka klidu byla spíš spouštěčem nadcházející událostí, na které vás zaručeně nic nepřipraví. Postavy Jennifer Lawrence a Javiera Bardema prochází postupným vývojem, rozdílně reagují na určité momenty a jejich minimalistické herectví je umocněné brilantní prací kamery, která si jejich obličeje vychutnává v libových polodetailech, která odhalí mnohem více z jejich pocitů.

I díky skvěle pojaté kameře získává Matka! zdání utahující se smyčky, kolem postav je čím dál tím méně prostoru a zejména scény s Jennifer Lawrence působí dost klaustrofobickým dojmem. Atmosféra houstne každým okamžikem a cestička do cílové rovinky je umetena brilantním způsobem. A pak to přijde. Nečekaný, zdrcující, skličující a šokující finish. Finále trvá něco kolem 40 minut a jde vůbec o nejintenzivnější filmové zakončení posledních let. Něco tak kontroverzního jsem nezažil od Gibsonovo Umučení Krista. Aronofsky přistupuje k vyprávěné látce velmi neortodoxním a živelným přístupem a nebere si servítky. Strašně rád bych popsal tu poslední část, ale nesmyslně bych odhalil, o co ve snímku vlastně jde. Matku si musíte prožít na vlastní kůži, vnímat každičkou scénu jako by byla vaše poslední v životě, být otevřený Arnofskému pohledu na ženy a svět, odměnou se pak stane něco nepopsatelně krásného a znepokojivě temného. Matka je sice prezentována jako horor, ale k tomuto žánru má docela daleko, spíš bych ji viděl na sociálně laděný thriller, který má značný přesah i určitě sdělení.

Matka je filmařský majstrštyk, který svým počátečně zdánlivě loudavým tempem může navodit pocit únavy, ale je to jenom příprava na něco většího, na něco, co jste nikdy předtím neviděli a na co rozhodně nikdy nezapomenete. Aronofsky jde tímto filmem proti proudu a se současnou konzumní kinematografií nemá pranic společného. Výtvarně a zvukově (hudbu prakticky nevnímáte) je tenhle snímek top. Jennifer Lawrence předvádí úžasný výkon, za který by mohla posbírat nějakou tu nominaci. Jestli vám Matku doporučuji? To záleží na hodně okolnostech, především však na vašich filmových zkušenostech a jisté míry tolerance k naprostým šílenostem. Pokud přistoupíte na hru, kterou Aronofsky rozehrál tak se vám dostane zasloužené odměny, Matka! je totiž ten druh filmu, jenž vám v životě chyběl.

9/10