Recenze / Vražda v Orient expresu

Všichni ho známe. Pravděpodobně nejslavnější detektiv na světě Hercule Poirot se po letech opět dostává na plátna kin a tentokrát si ho pod svá křídla vzal Kenneth Branagh. Nejen že ztvárnil hlavního hrdinu, ale sám si to i zrežíroval. Branagh ve filmové branži patří ke klasičtějším tvůrcům a jeho filmy vždy mají určitou hloubku, vytříbený styl a někdy i jistou dávku invence. Zřejmě nejslavnější detektivní román Agathy Christie se tak dočkal své další adaptace a byl natočen velmi klasickým způsobem, avšak velmi umně přizpůsoben tužbám a potřebám současného publika. Teď jde jen o to, zda je dobré se stále věnovat tomu samému a adaptovat již natočené nebo už konečně přesedlat na něco nepoznaného a okusit něco nového. Branaghova Vražda v Orient expresu je důkazem toho, že je stále co objevovat i na tak zdánlivě vyždímané látce jakou jsou kriminální romány.

Výsledek obrázku pro murder in orient express 2017

Ještě než začalo natáčení, panovaly značné obavy ohledně toho, kdo vlastně ztvární Hercula Poirota. Všichni totiž mají Poirota spojeného s hercem Davidem Suchetem a asi ani ve snu je nenapadlo, že by si ho střihl sám režisér Kenneth Branagh. Už po pár minutách filmu je však jasné, že je tahle volba výborná. Snímek má úžasné entrée u Zdi nářků v Jeruzalémě, kde poprvé poznáváte nového detektiva. Je to elegantní, šarmantní pán v nejlepších letech, v perfektně padnoucím obleku, je vtipný a svou geniální myslí vás ihned dostane. Pak se děj přesune do Istanbulu, kde se postupně seznamujeme s cestujícími, kteří budou následující hodinu a půl součástí spletitého ne však náročného příběhu jedné vraždy. Samo seznamování na nástupišti nádraží v Istanbulu je vysloveně oku lahodící, protože se během jedné dlouhé kamerové jízdy seznámíte se všemi pasažéry.

Při obsazování všech kupé se sešla opravdu pěkná herecká skvadra v čele s takovými jmény jako jsou Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Judi Dench, Penélope Cruz, Willem Dafoe nebo mnou velmi oblíbená Lucy Boynton. Někteří s těchto herců už mají svá nejlepší léta za sebou, ale i tak s výběrem a výkonem jednotlivých herců nemám sebemenší problém. Dosti jim nahrává skvěle budovaná atmosféra, která je už od začátku značně nervózní a slibuje velmi vyostřené vztahové střety, které vyústí ve smrt jednoho z cestujících. Kdo zná knižní předlohu nebo stejno jmenný snímek Sidneyho Lumeta, tak nebude moc překvapen z nastoleného směru a změny chování jednotlivých postav, ale ten, kdo je předlouhou nedotčený a vůbec nemá tucha o co vlastně půjde, toho čeká absolutně famózní dialogově pestrá kriminální laskomina. Branagh totiž ví, co současný divák chce a servíruje mu to v hodně sytých porcích.

Chvilkami mi Poirot připomíná Branaghovo Hamleta, hlavně tehdy když k pasažérům promlouvá ve velmi poutavých monolozích. Vůbec celá výstavba jednotlivých scén mi přijde precizně povedená, když se z jídelního vozu plynule přenesete do obývací části a díky skvělé kameře si vychutnáte i půdorysové scény z jednotlivých kupé. Velmi slušné tempo nenechá diváka ani na chvilku vydechnout, ale rozhodně se nebojte toho, že byste nestíhali a zaostávali za vyšetřováním. Branagh vám dá šanci se pořádně zapřemýšlet, ale moc to neprodlužuje, vzápětí začne sypat další a další informace a vy začínáte pochybovat o vlastním úsudku. V tom je Vražda v Orient expresu velmi silná, dá divákovi čuchnout a ihned ho rozemele další scénou, která ho dokonale vyvede z příběhové rovnováhy. Samotný konec je perfektně řemeslně zvládnutý a pocitově velmi intenzivní. Je tak dokonalým protikladem zbytku filmu, který je spíše odměřený a chladný.

Tenhle snímek má jednu malou chybičku a tou je, že ze všech těch hereckých hvězd ani jedna nevyčnívá a všichni se vezou na stejné kvalitativní vlně, což docela zamrzí. Vražda v Orient expresu je velmi důstojná filmová adaptace, která je vizuálně podmanivá, příběhově vyšperkovaná, herecky našlapaná a v neposlední řadě dost chytrá kriminální podívaná. Branagh se úkolu zhostil zodpovědně a bez sebemenšího zaváhání nabízí moderně natočenou klasiku opřenou o důmyslně vykonstruovaný příběh. Pokud hledáte inteligentní a koukatelnou podívanou, která je k divákovi vřelá a nabízí nový pohled na již zfilmované tak je nová Vražda v Orient expresu tou správnou volbou. Kenneth Branagh si tak připsal další pěkný režisérský zářez a doufám, že se k Poirotovi ještě vrátí, třeba na tom zatraceném Nilu.

8/10