Recenze / Liga spravedlnosti

Tento rok měl být pro Warnery a jejich super-hrdinský vesmír zlomový a mohl jasně napovědět, jak na tom ve skutečnosti jsou. Začátkem června vtrhla do kin Wonder Woman, která potěšila jak fanoušky, tak i kritiky a mimo jiné vydělala velmi pěkné chechtáky. A možná i díky tomu se od Ligy spravedlnosti čekalo mnohé, ale jak jste se možná doslechli, tak si tahle produkce prošla peklem. Začalo to v březnu tohoto roku, kdy jsme se dozvěděli, že od projektu odchází jeho strůjce Zack Snyder a to kvůli rodinné tragédii, samozřejmě bylo dotočeno a film procházel náročnou postprodukcí a tak se prací ujal Joss Whedon, režisér prvních dvou Avengers. Warneři se dokonce odhodlali k tomu, že kompletně přepracují náladu filmu, která se jim zdála až příliš temná a zakomponují trochu víc humoru. Samozřejmě přišli na řadu i přetáčky, které nikdy nevěstí nic dobrého a tak se Liga spravedlnosti smrskla na necelé dvě hodiny. Jestli jí to pomohlo či ne se dozvíme asi až za pár měsíců kdy by mohla vyjít režisérská verze, ale jedno vím už teď, tahle verze je prostě špatná.

Výsledek obrázku pro justice league 2017

Zack Snyder nastartoval celý DC vesmír velmi slušným Mužem z oceli a celá tahle série se měla stát protikladem barevnému a infantilnímu Marvelu. Přidalo se na temnotě, ubralo vtipu, promlouvali se dlouhé, někdy až zbytečně patetické dialogy a všechna tahle tvůrčí nálada eskalovala v Batman vs. Superman, kde bylo všeho ještě mnohem více. Kdo viděl kinoverzi tak mi určitě dá za pravdu, že není zas tak o co stát, ale v té režisérské, která trvá o půlhodiny více je už vidět, že je Snyder celkem zručný vypravěč a dokáže i z tak dětinského tématu vytřískat opulentní a dramatickou podívanou. I přesto byl tento film pro většinu diváků těžkým selháním. Muselo se rychle něco změnit, a proto se k dalšímu filmu přistoupilo krapet jinak. Wonder Woman byla svým pojetím stále temná a depresivní, ale už bylo znát, že se přístup k vyprávění mění a přidalo se na humornějších momentech a různých odlehčeních, výsledkem byla svěží a fajnová sólovka, která jasně ukázala, že by se u Warnerů mohlo blýskat na lepší časy.

Výsledek obrázku pro justice league photo

Bylo to bohužel jen zbožné přání a tahle snaha o dohnání konkurenčního Marvelu se vůbec nepovedla a dost tak možná pohřbila celý komiksový vesmír. Nebudu se zabývat tím, co bylo natočené a nedostalo se do finální verze, ale zajímá mě jen výsledný produkt. Tenhle film měl obrovský potenciál, hlavně díky plnokrevným komiksovým charakterům. Jenže už v počátku se snaží až příliš na rychlo představit nové postavy, které budou výrazným hybateli příběhu. V první půlhodince cestujeme s Brucem Waynem a sháníme členy do týmu. Nemám námitky proti takovému konceptu, osobně se mi nábor členů moc líbí, ale všechno je to tak zrychlené a k přemluvení stačí prohodit pár vět. Působí to dost zjednodušeně a v tak krátkém časovém intervalu to vůbec nefunguje. Mimo to se o nových postavách téměř vůbec nic nedozvíme a to co budoval Marvel téměř deset let, se snaží DC dohnat během třiceti minut. Chemie mezi postavami nefunguje, vlastně ani nemůže, k žádné z nich si totiž nevybudujete vztah a jsou pro vás úplně obyčejnými loutkami.

Celkem brzo se na scéně ukáže záporák Steppenwolf, který díky svému plně digitálnímu vzezření vypadá prostě blbě. O jeho motivaci se toho taky moc nedozvíte a jen díky celkem poutavému flashbacku se ukáže, že s naší planetou už měl co dočinění. Tahle postava toho bohužel moc nenabídne a zapadá tak do průměru a možná o nějaký ten level níže. Takže naši hrdinové se utkávají s přerostlým cizáckým generálem, který ze všeho nejvíce touží po podmanění naší Země. Dost chabé i Snydera. Opět se dostáváme k akčním scénám, které se odehrávají především ve tmě nebo v rudém infernu na konci filmu. Celé tohle ztmavování mi už leze krkem, já sice chápu, že v tmavých částech filmu se nejlépe renderuje obraz, ale ubírá to na atraktivitě jednotlivých soubojů. Přitom si stačí vzpomenout na finále Temný rytíř povstal, kde se celý konec filmu odehrává při denním světle a plně si tak užijete úžasný souboj Batmana s Banem. Toho se tady bohužel nedočkáte, akční scény tu jsou neskutečně přeplácané a v současném filmovém světě nijak nevynikají. Veškeré kulisy jsou liduprázdné a odcizené od jakéhokoliv náznaku života, proto celý film působí dost nepřístupně a odtažitě. Ve střižně se taky dost činili, hůř to snad ani nešlo.

Ani u nových členů Justice League se nedočkáme žádného neodolatelného charakteru. Aquaman je nudný, Jason Momoa mu nemá ani co propůjčit, protože jeho tvář je absolutně bez výrazu. Cyborg je v tomhle filmu překvapivě dost silným hráčem, ale ani on se nedokáže vymanit z naprosté obyčejnosti a ztuhlosti. Jediným kdo z nově příchozích dokáže pobavit a zaujmout je Flash v podání Ezry Millera. Ano, je fakt, že Ezra se uchyluje k lehkému přehrávání, ale jeho postava si takové chování přímo vyžaduje a je tak příjemným zpestřením mezi totálně znuděným Batmanem a typicky chladnou Wonder Woman. Vztahy mezi nimi nefungují, všechno je to uměle vyvolané a opět to přirovnám k Marvelu, protože tam jsou tyhle vztahy budované napříč několika filmy, postavy si něčím prošly a ony události formují jejich charakter a vzájemné sympatie či antipatie. Marvel nemám rád, ale v tomhle ohledu jsou mnohem dál než DC, které s postavami prostě pracovat vůbec neumí a všichni víme, že základ každého dobrého filmu jsou silné a plně vykreslené charaktery. Justice League je také díky tomu absolutně bez emocí a jedinou chvilkou, ve které jsou nějaké emoce je ta, kdy Barry Allen (Flash) navštíví svého otce ve vězení. To je na dvouhodinový spektákl neskutečně málo.

Byl bych mnohem radši, kdyby se u Warnerů drželi svého původního plánu a servírovali mnohem dospělejší a více propracovanější filmy než to dělá Marvel. Jenže touha dohnat právě Marvel jim svázala ruce a zapříčinila tak, že jejich kreativní myšlení naprosto ustoupilo a místo něj se vkradla myšlenka narychlo ukuchtěného vesmíru. Vliv Josse Whedona je zřejmý, nevím, jak by to dopadlo, kdyby to natočil čistě jen Snyder, ale budu doufat, že se jeho verze někdy dočkáme. Liga spravedlnosti by potřebovala ještě hodinu navíc, aby lépe zvládla osvětlit některé načrtnuté linky a plně vypiplat charaktery jednotlivých postav. Tenhle film nabídne jen pár pozitiv. Jednou z nich je třeba hudba Dannyho Elfmena, který se vrací k osvědčeným motivům a jeho živelné tóny dodávají filmu říz. Dost oceňuji, že se Snyder držel zpět se svými zpomalovacími trademarky, pár jich tu sice je, ale rozhodně nenarušují proces vyprávění.  Je vidět, že film stál 300 miliónů dolarů, Warneři na produkci nikdy nešetří, ale radši bych viděl komornější podání, než tenhle předigitalizovaný blivajz, který se snad nemůže líbit ani oddaným fanouškům. Teď úplně nevím, jestli chci nějaké příště, vím, že bych si to moc přál, ale nesmí u toho být stejný tvůrčí tým.

PS: Supermanova anabáze je absolutně zbytečná a trapná.

PPS: Potitulková scéna je víceméně pouze přáním, než reálnou možností.

4/10