Recenze / Star Wars: Poslední z Jediů

Opět po roce se na plátna kin vrací příběh z předaleké galaxie, a i tentokrát byla očekávání vyšponována na maximum. Disneyovci totiž již dávno před premiérou proklamovali, že tenhle díl bude jiný a bude se dosti lišit od toho, co si pod pojmem Hvězdné války představujeme. Současný Hollywoodský trend nahrává mladým a talentovaným tvůrcům, a tak i proto se režisérské pozice ujal Rian Johnson, který před lety natočil nijaké Bratry Bloomovi nebo nízko rozpočtové scífko Looper. U Disneyho je to pochopitelný tah, neokoukané režisérské tváře mohou nabídnout úplně jiný pohled na již zaběhlý a velmi výdělečný filmový vesmír. Garethu Edwardsovi se to s Rogue One povedlo. Pár týdnů zpět studio ohlásilo, že Johnson bude u vzniku úplně nové trilogie, která se současnou dějovou linkou nebude mít pranic společného. Disney tímto ukázalo obrovskou důvěru v Johnsonovi tvůrčí schopnosti a mimo jiné i to, že se jim Poslední z Jediů opravdu líbil. Bohužel, tak velká pecka to zas není.

Aby bylo jasno, The Last Jedi není špatný film. Po řemeslné stránce je naopak jedním z nejlepších počinů, co se za posledních 5-10 let na plátnech objevilo. Jenže selhává v tom nejzásadnějším, a tím jsou postavy a příběh. Ohledně příběhu jde především o jeho utahanost, která jde ruku v ruce s vývojem a vykreslením postav. Nově příchozí postavy, tím myslím Rey, Finna a Poea, na druhé straně Phasma, Hux a Kylo Ren jsou přesně tím typem charakterů, se kterým se už od začátku nepracuje s takovou péčí a důsledností jakou by si ony postavy zasloužily. Rey prochází velmi „zajímavým“ rychlokurzem v Lukově škole šermu a poznávání Síly. Upřímně, jediný, kdo z téhle pasáže něco vytěží je samotný mladý Skywalker, který si projde celkem zajímavým osobnostním vývojem. Daisy Ridley buď není zas tak dobrá herečka, nebo je její charakter tak strašně chabý. Přikláním se k oběma variantám.

Z filmu bych vystřihl úplně celou příběhovou linku Finna a Rose. Nejen, že ti dva neumí hrát, ale jejich linie je absolutně zbytečná, a nakonec se ukáže, že jejich počínání vede do slepé uličky. Poe pokud nemasakruje flotilu Prvního řádů ve svém X-Wingu tak je pouhým idiotským, naivním a tvrdohlavým mezkem, u něhož bych si klidně dokázal představit i jiného herce. Temná strana ubrala na vážnosti a z jejich hlavní představitelů se stávají hloupé a rádobyvtipné loutky, ze který nejde strach a ani nemám pocit, že tak úplně věřili svým deviacím a pocitům. Generál Hux je pouhý fackovací panák, který je ke smíchu i svým podřízeným, přitom je to slizoun a zlou na první pohled, a z Bena Sola aka Kylo Rena se i během druhého filmu nevyklube nic jiného než zženštilý, plachý a citově nevyrovnaný klučina, který si myslí, že je druhý Lord Vader. U těchto postav mi především chybí ten temný look, jejich vtípky degradují jejich charaktery na pouhé figurky oblečené do černých hadrů a sem tam s jednou drsňáckou replikou.

Snoke měl potenciál a Serkis mu dal vše, jenže Snoke mi nedal ani přičuchnout k Temné straně Síly a tak i on zmizí z povědomí diváků pár minut po konci filmu. Nejsmutnějším faktem na nový Star Wars je ten, že to nejlepší je to staré. Luke, Leia a Chewie jsou opěrnými body tohoto melodramatického opusu. U Marka Hamilla je strašně moc vidět, jak si svou roli užívá a dává jí vše. Za jeho comeback jsem nesmírně rád. Carrie se rozloučila velmi důstojně a Chewie si stále jede to své. Film přitom začíná tak nadějně. Úvodní akční sekvence je strašně fajn a má spouty eye-candy momentů, jenže pak se děj filmu ubere do dialogové spirály a tu opustí až půlhodiny před koncem. Mezitím se párkrát máchne mečem, zvedne pár kamínků, explodují vesmírná plavidla a bezcílně se poletuje vesmírem. Příběh je matný a nezáživný. Jasný, je zde spousty twistů a překvapivých momentů, jenže to bylo ve Star Wars vždy, ale já chci něco víc. Nechci jen další kopírku, chci originální příběh, kde se budou postavy chovat tak jak by se chovat měly. Racionálně.

Co se Johnsonovi nemůže upřít je to, že si s filmem parádně vyhrál. Veškerá stylizace, to estetické cítění pro určité scény je vážně úžasné. Třeba scény ve Snokeově rudé síni nebo na solných pláních s rudým podkladem jsou výborné. Červená s bílou v tomto filmu prostě fungují. Vizuálně je tenhle film extratřída a i přes veškerou příběhovou strohost je stále na co se dívat. I v těch nejnudnějších pasážích je vidět ta obrovská tvůrčí vyspělost, alespoň co se týká vizualizace a vybraných reáliích, popřípadě kulis. Triky cajk. Bohužel mi přijde, že se film odehrává na velmi stísněném prostoru a veškeré konflikty fungují pouze na osobní rovině. Což je strašná škoda. Jde mi jen o to, že okolnímu vesmíru je úplně fuk, co se děje za humny. Čekal bych větší zapojení ostatní živých bytostí ve zbytku vesmíru, přeci jen to jsou Hvězdné války a ty mají mít určitý přesah i do neznámých a méně prozkoumaných koutů galaxie. Tohle počínání si mohli dovolit v Rogue One, kde je onen příběh jasně dán a náležitě uzavřen.

Možná jsem vám přišel až příliš kritický, ale to je pouze zdání. Ony negativní momenty jsou bohužel jen víc zřetelné než ty pozitivní. Určitě se nejedná o nějaký záchvat tvořivosti, kde by chyběla koncepce a určitá tvůrčí vize, ale Johnson na to ještě nemá. Možná mu tenhle film pomůže, nabere tolik potřebné zkušenosti a nabídne nám spektakulární hvězdnou podívanou v nové trilogii. Jinak se ale trochu bojím, jakým směrem se vydá J.J. Abrams ve finálním třetím díle. Jen pro srovnání, Síla se probouzí byla pro mě mnohem horším filmovým zážitkem než Poslední z Jediů. U Disneyho zřejmě vědí co dělají a pevně doufám, že to bude vědět i sám Abrams. Příště ubrat na nuceném a infantilním humoru, přidat trošku temnoty, lépe vykreslit charaktery a konečně to postavit na pevném a sebejistém příběhu. Jděte na to, určitě to stojí za zhlédnutí, ale zázraky nečekejte. Já svou víru v dobré Hvězdné války již ztratil.

65%