Recenze / Tiché místo

Hororový žánr je dost specifické odvětví filmového průmyslu a je velmi těžké v něm prorazit, pokud tedy nepřijdete s něčím originálním. 95% produkce jede dle zaběhlých šablon a vymýšlet nové věci se jim moc nechce. Výhodou hororů je jejich relativně nízký rozpočet a dost velké divácké spektrum. Na horory se prostě chodí, chodit bude a většina větších hororů si na sebe bezpečně vydělá i bez originálních prvků. Tím se dostáváme k Tichému místu, jenž vše zmíněné bezezbytku naplňuje, ale s tím rozdílem, že přidává jeden element navíc. Tou je právě originalita. Režisér John Krasinski je znám především díky svým hereckým výkonům a i tady si střihl hlavní roli, ale jako tvůrce zatím neprorazil. Natočil dva celovečeráky, které zřejmě moc lidí nevidělo a pak i pár dílů seriálu Kancl. Takže režijní zkušenosti má, ale stačilo to, abychom dostali hororovou pecku roku? Sakra, že jo!

Související obrázek

Tiché místo má velkou sílu v tom, že vypráví velmi prostý příběh. Na Zem se dostal nějaký vesmírný druh tvora, který je slepý a orientuje se jen díky svému velmi vyvinutému sluchu a svět na to zřejmě nebyl připravený. Spousta lidí zemřela a k tomu abyste přežili, je nutná adaptace. Nic víc se nedozvíte, elementární otázky ve filmu nejsou a nikdo se jimi ani nezabývá, což vyprávění značně ulehčuje a vy se můžete soustředit pouze a jen na osudy hlavních postav. Ty tvoří velmi sympatická rodinka, která žije někde uprostřed lesů a každý den obětují tomu, aby nebyl jejich posledním. Kdo je potichu, ten přežije. Úvodní půlhodina vám dá šanci se řádně seznámit s hlavními povinnostmi každého člena rodiny, jejich zvyky a pravidly bez kterých by nepřežili ani minutu. Celý koncept toho, že přizpůsobíte svůj život tomu, abyste nevydali byť jedinou hlásku je nesmírně trýznivý a depresivní.

Tak působí i celý film. Prakticky se v něm nemluví, sice se prohodí pár vět, ale většina komunikace je posunky a znakovou řečí. Tu všichni moc dobře umí, protože jejich dcera je od narození neslyšící, což celý příběh posouvá na jinou úroveň. Jelikož ve scénách, kde je ona hlavní postavou neslyšíte vůbec nic, stejně jako ona. Krasinski dobře pracuje s postavami, i během relativně krátké doby si k rodince najdete cestu a fandíte jim až do konce. Dost tomu přidává i velmi kvalitní herecké výkony, zejména Emily Blunt je v roli matky fantastická a parádně se s Krasinskim doplňují (i v reálném světe jsou manželé). To samé platí i o dětských hercích, kteří svůj part zvládají skvěle a věříte jim každou jejich emoci. Emoce jsou další věcí, které se ve filmu ne tak snadno vyjadřují. V normálním světě se emoce vyjádří slovy, tady mluvit nemůžete a tak veškerou radost, smutek, naštvanost a frustraci dusíte v sobě a časem se z toho všeho stane časovaná bomba.

Výsledek obrázku pro a quiet place

Tiché místo je především atmosférický film, více psychologický thriller než ryzí horor a právě proto se i více zažere pod kůži. Jestli čekáte ultimátní lekací show tak jste hodně vedle, lekačky tady jsou, ale nejsou nad příběhem a Krasinski toho moc pěkně využívá. Nesmí se zapomenout, že tenhle film je PG-13, což znamená, že na velmi explicitní výjevy můžete zapomenout, ale děti na to neberte. Veškerou tu hutnou atmosféru umocňuje těžkotonážní Beltramiho hudba, která je ve filmu tou hlavní zvukovou složkou a společně z různými hluky a ruchy, se kterými se zde pracuje velmi umně a s citem je opravdu požitek tenhle film poslouchat. Paradox, co? Emzácký hnusák je fakt neřád první kategorie. Jeho lovecký styl je velmi efektní i efektivní. Po dlouhé době tady tak máme monstrum, na kterém si dali tvůrci opravdu hodně záležet a náležitě ho vypiplali. Vypadá fakt skvěle.

Tenhle film je především rodinné drama vsunuté do  postapokalyptického světa, kde není místo na chyby, emoce jsou regulovány tichem, mezilidské vztahy proto mnohdy haprují a postavy to prostě nemají lehké. Není to dokonalé dílo, když byste byli hodně velcí brblalové a hnidopiši něco byste našli, mně osobně trošku vadilo tempo vyprávění, které je od začátku pomalé, ale v rámci režisérského řemesla, hereckých výkonů, využití reálií a parádního hudebního doprovodu to prostě lépe udělat nešlo. Emočně nabitý atmosférický thriller s hororovými prvky, to je Tiché místo.

90%